Kolejna recenzja z "opóźnionym" zapłonem. Tym razem potrójna.
Czy wyobrażamy sobie film bez reżysera? Raczej nie. Mało kto
jednak jest świadom jak złożona jest praca człowieka, na którym spoczywa
odpowiedzialność za cały film. Utarł się
stereotyp reżysera jako kaprala pokrzykującego na planie „jeszcze raz i więcej
emocji!!!” i choćby dlatego warto dowiedzieć się czym naprawdę zajmuje się
reżyser. Prowadzi on film od powstania scenariusza przez dobór ekipy, budowę
dekoracji, zdjęcia, montaż. Właściwie musi kierować wszystkim i na wszystkim
się znać. Może nie tyle żeby wiedzieć jak działa mechanizm kamery albo jak zbija się dekoracje ale żeby wiedzieć czego chce od ludzi, którzy znają się na takich szczegółach.
Na polskim rynku są dostępne obecnie dwa tytuły poświęcone
reżyserii filmowej: Steven D. Katz „Reżyseria filmowa ujęcie po ujęciu" (Laterna Magica i Warszawska Szkoła Filmowa) i Tom Kingdon „Sztuka reżyserii filmowej”
(Wydawnictwo Wojciech Marzec). Uzupełnia je "Reżyserowanie Aktorów" Judith Weston.
Steven D. Katz w książce „Reżyseria filmowa ujęcie po ujęciu" skupił się na wizualnej
stronie filmu zbierając w jednym miejscu wszystko to co zwykło nazywać się
językiem filmu czyli pewien system kodów wizualnych, dzięki którym widz może
odczytać w czasie seansu intencje reżysera.
Znajdziemy tu wszystko co powinien wiedzieć filmowiec: kąty
widzenia kamery, wielkości i rodzaje planów i tym podobne składniki filmowej
opowieści. Lektura uświadamia jak bardzo złożony jest obraz filmowy. To w jakim
planie i pod jakim kątem sfilmujemy dane ujęcie i to z jakim ujęciem je potem
skleimy decyduje o sile przekazu.
Autor wyszedł ze słusznego skądinąd założenia, że uczyć
należy się od mistrzów stąd poza schematami i rysunkami przygotowanymi
specjalnie na użytek tej publikacji sprezentował czytelnikom analizy storyboardów
do tak znanych filmów jak „Imperium słońca” Stevena Spielberga, „Absolwenta”
Mike Nicholsa czy nigdy nie nakręconych scen z „Łowcy androidów” Ridleya
Scotta.
Można by zaryzykować stwierdzenie, że jest to bardzo
szczegółowy podręcznik tworzenia storyboardu. Począwszy od podstawowych
sposobów szkicowania i przelewania scenariusza w ramki scenopisu po szczegółowe
kwestie reżyserskie związane z prowadzeniem opowieści.
Reżyseria filmowa ujęcie po ujęciu
Autor: Steven D. Katz
Wydawnictwo: Laterna Magica
Tłumaczenie: Feliks Pastusiak (cz.I-III), Marcin Szczerbic
(cz.IV)
Nadzór merytoryczny: Piotr Łazarkiewicz, Andrzej Ramlau
Liczba stron: 406
Format: B5 (165x235)
ISBN: 83-924929-0-0
Rok wydania: 2007
Cena detaliczna: 53 PLN
„Sztuka reżyserii filmowej” Toma Kingdona jest
z kolei przewodnikiem po zawodzie reżysera. Autor barwnym językiem opisuje
poszczególne etapy tworzenia filmu od scenariusza po montaż. Nie szczędzi przy
tym wskazówek i anegdot z własnej kariery. Zaczyna oczywiście od scenariusza i
procesu powstawania wizji filmu jako dzieła dramaturgicznego i estetycznego.
Opisuje jak dobierać aktorów, szukać obiektów zdjęciowych. Pamięta o tak
przyziemnych rzeczach jak budżet i jego kontrola. Rodzaje planów, kierunki, ruchy
kamery i inne techniczne aspekty związane z produkcją są bogato i przejrzyście
wizualizowane.
Szczególnie dużo miejsca Tom Kingdon poświęca pracy z przedstawicielami
poszczególnych pionów: operatorem, dźwiękowcem, scenografem, kompozytorem,
montażystą itp. no i oczywiście z aktorami. Omawia sposoby inscenizacji i reżyserowania
scen, współpracy z aktorem nad tworzeniem a nawet poświęca cały rozdział różnym
szkołom aktorskim.
Całość dopełniają wywiady z reżyserami opowiadającymi o
swoich początkach w przemyśle filmowym oraz bogaty słowniczek pomagający
rozeznać się w wielu terminach, które przyjdzie czytelnikowi poznać.
Z każdego akapitu emanuje erudycja poparta doświadczeniem
praktyka co czyni tę książkę niezastąpionym kompendium i przewodnikiem a także wyśmienitą
lekturą.
Sztuka reżyserii filmowej
Autor: Tom Kingdon
Wydawnictwo: Wydawnictwo Wojciech Marzec
Tłumaczenie: Katarzyna Karpińska
Konsultacje: Jakub Cuman
Ilość stron: 512
Format: B5 (165x235)
ISBN 83-922604-5-7
ISBN 978-83-922604-5-5
Rok wydania: 2007
Cena detaliczna: 59 PLN
Całość okraszona anegdotami i cytatami z życia największych aktorów i reżyserów.
Reżyserowanie aktorów. Tworzenie zapadających w pamięć ról w filmie i telewizji.
Autor: Judith Weston
Tłumaczenie: Tomasz Szafrański
Projekt okładki: Renata Mianowska
Rok wydania: 2009
Ilość stron: 340
Format: B5 (165x235)
ISBN: 978-83-927215-3-6
Wydanie pierwsze
Cena detaliczna: 49 PLN
Która lepsza?
Istnieje w ekonomii pojęcie „dobra komplementarne” i w moim
odczuciu te książki taką właśnie rolę spełniają (przynajmniej w obecnej
sytuacji na rynku). Jako reżyser stawiający pierwsze kroki zainwestowałbym we wszystkie i nie jest to z mojej strony unik przed opowiedzeniem się po którejś ze
stron bo każda z nich podchodzi do tematu reżyserii z innej, równie ważnej strony. Te trzy publikacje nieźle się uzupełniają i łączą w sobie
profesjonalizm merytoryczny z przystępnością formy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz